معرفی کامل‌ترین کود شیمیایی

ارائه دهنده انواع بذر، کود، سم و ماشین آلات کشاورزی به همراه مقالات و آموزش چگونگی استفاده از آن ها

معرفی کامل‌ترین کود شیمیایی

۱۵ بازديد
هر ماده ای که برای تقویت خاک و افزایش حاصلخیزی آن به منظور تولید محصولات پرمحصول و مرغوب تولید و استفاده شود کود نامیده می شود. به طور کلی هدف از استفاده از کودها تامین سه عنصر فسفر، نیتروژن و پتاسیم است که از عناصر ضروری برای رشد محصول محسوب می شوند. کامل ترین کود شیمیایی کودی است که هر سه عنصر را در ساختار خود داشته باشد و تمام نیازهای غذایی گیاهان را تامین کند و در رشد آن تاثیر مثبت داشته باشد. کودهای شیمیایی برای سبز نگه داشتن چمن و تولید سبزیجات و میوه های فراوان در سراسر جهان بسیار محبوب هستند.

طبقه بندی کودها:
روش های مختلفی برای طبقه بندی کودها وجود دارد که در ادامه بر اساس تعداد مواد و عناصر موجود در آنها تقسیم می کنیم.

کود ناقص:
به کودی گفته می شود که دارای یک یا دو عنصر ضروری برای رشد محصول باشد.

کود کامل:
کودی است که دارای تمام عناصر ضروری برای رشد و کشت محصولات است. به طور کلی کود NPK به دو دسته اصلی کودهای ماکرو و میکرو تقسیم می شوند

کود ماکرو حاوی عناصری است که به شدت برای رشد گیاهان و تولید محصولات آنها استفاده می شود و کود ریز مغذی حاوی عناصری است که کمتر مصرف می شود.یک کود ماکرو کامل باید شامل سه عنصر اصلی زیر باشد تا کود کامل نامیده شود:

نیتروژن:
یکی از عناصر اصلی که درختان برگ و سر سبز خود را مدیون آن هستند نیتروژن است. این عنصر باعث رشد ساقه و برگها می شود و نقش مهمی در تشکیل پروتئین دارد کمبود نیتروژن باعث زرد شدن برگهای پایینی یا کم رنگ شدن آنها می شود 

78 درصد از هوای اطراف ما توسط نیتروژن اشغال شده است، با این حال گیاهان و درختان قادر به استفاده از گاز نیتروژن پراکنده در هوا نیستند، بنابراین، برای تکمیل چرخه رشد، باید نیتروژن مورد نیاز خود را از خاک به طور طبیعی یا با افزودن کود بدست آورند.

فسفر:
تقسیم سلولی در گیاهان، گلدهی و تشکیل میوه به وجود فسفر بستگی دارد و کمبود مقدار کافی این عنصر باعث توقف رشد و گلدهی و ضعیف شدن فزاینده باردهی درختان و کاهش بسیار زیاد برداشت نهایی می شود.

پتاسیم:
گسترش ریشه و مقاومت در برابر شوری و کم آبی به دلیل بهره مندی کافی و به موقع از عنصر پتاسیم در کود کامل است.کمبود پتاسیم باعث ایجاد برگ های زرد-نارنجی می شود.

خرید کامل ترین کود شیمیایی:
روی بسته بندی کودهای کامل سه عدد وجود دارد که میزان و درصد سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم موجود در آنها را نشان می دهد. توصیه می کنیم قبل از خرید کود، نیاز خاک، گیاهان و درختان را اندازه گیری کنید. برخی از گیاهان از کمبود نیتروژن رنج می برند. بنابراین باید کودی تهیه کنید که دارای نیتروژن بیشتری نسبت به فسفر و پتاسم باشد. برای این کار  مشاوران فروشگاه دشت سبز شما را راهنمایی می کنند.

کود کامل یا NPK:
همانطور که از نام این کود مشخص است، کود کامل به کودی اطلاق می‌شود که حاوی عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم به نسبت‌های مختلف باشد و به صورت گرانول در سطح باغ‌ها و مزارع پخش شود. مزیت انتخاب کود کامل برای رفع نیاز گیاهان این است که امکان افزودن آن در تمام مراحل کاشت و برداشت وجود دارد و نیازی به کودهای تک عنصری نیست. در فروشگاه ها و سایت های عرضه کننده کود کامل بر روی بسته بندی این کود نسبت عناصر NPK درج شده است.
کود کامل (NPK) یکی از محبوب ترین کودهای شیمیایی است که در هر شرایطی می توان از آن برای تامین عناصر ضروری برای رشد گیاه استفاده کرد.این کود همانطور که از نامش پیداست دارای عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم به نسبت های مختلف است که معمولاً به صورت دانه ای برای پخش آسان در مزارع و باغات استفاده می شود. اما چرا به آن کود کامل می گویند؟ دلیل این نامگذاری این است که سه عنصر ذکر شده در این کود در هر سه مرحله کاشت، رشد و برداشت مورد نیاز گیاه است و وجود آنها در یک منبع مزیت خاصی است که نیاز به چند کود مختلف را بی نیاز می کند. 



معرفی چند نوع روش استفاده از کودهای شیمیایی:
روش پخش
یکی از روش های سنتی استفاده از کودهای شیمیایی روش پخش سطحی است. در این روش کود قبل از کاشت با دست یا کودپاش در کل مزرعه پخش می شود. این روش اغلب برای محصولاتی استفاده می شود که به صورت متراکم و نه ردیفی کاشته می شوند. در این روش معمولاً برای افزایش تأثیر کودها و یا جلوگیری از هدر رفتن نیتروژن (اوره و دی آمونیوم فسفات) پس از پخش شدن با خاک مخلوط می شوند.


لازم به ذکر است استفاده از کود پخش سطحی توجیه اقتصادی ندارد.

روش استفاده از نوار کراپ
منظور از کود دادن، قرار دادن کود در ناحیه نزدیک ریشه گیاه (ریزوسفر)  است.

روش های استفاده از کودهای شیمیایی در مورد کودهایی که حاوی مواد مغذی غیر دینامیکی هستند مانند کودهای حاوی فسفر و پتاسیم و عناصر کم مصرف باید در زمانی قرار داده شود که گیاهان به این عناصر بیشتر نیاز دارند.در کشاورزی علمی، قرار دادن عمیق باعث افزایش راندمان کودها، کاهش میزان مصرف و در نهایت باعث صرفه اقتصادی کودها می شود.

استفاده از کودهای فسفر (کودهای سوپر فسفاته سه گانه و ساده و ...) به روش نواری مؤثرتر از پخش سطحی است که با توده خاک بیشتر همراه است. همچنین پخش کودهای فسفاته به صورت گرانول (گرانول) به جای پودر، تا حدی از فسفات محافظت می کند و از تبدیل فسفر به ترکیبات کمتر قابل استفاده جلوگیری می کند.

برای دستیابی به عملکرد کشاورزی بالاتر، باید کودهای فسفاته محلول را به صورت دانه ای و نواری یا با مته در زیر بذر درخت ، بذر سبزیجات و ... مصرف کرد.

تأثیر قرارگیری صحیح کود در افزایش عملکرد به دو عامل واکنش گیاهان و برهمکنش کود با خاک بستگی دارد.

روش چالکود و کانالکود 
یکی از روش های استفاده از کودهای شیمیایی برای درختان میوه می باشد. در این روش سوراخ هایی در نزدیکی ریشه درختان حفر می شود و سپس با کودهای آلی و شیمیایی پر می شود. معمولا از این روش زمانی استفاده می شود که برگ درختان ظاهر برگ های آهکی زرد رنگ را نشان دهد.اما محاسن آن بسیار است و کاربرد آن برای هر باغی سودمند خواهد بود.

در جاهایی که خاک قابلیت تثبیت بالایی دارد، مثلاً در خاک های با بافت سنگین، استفاده از روش چالکود نسبت به روش پخش سطحی مؤثرتر است. این افزایش بهره وری به دلیل اختلاط کود با حجم کمتر از خاک است.

این روش در مراحل اولیه رشد گیاه که تراکم ریشه کم است مفید می باشد. در این حالت تماس کم ریشه های رشد نیافته گیاه با افزایش غلظت عناصر غذایی در صورت کاربرد موضعی جبران می شود.

نقطه ضعف این روش در صورت استفاده موضعی از کود، این مسئله است که تنها قسمت کوچکی از ریشه گیاه با آن در تماس است. این امر به ویژه در مورد کودهای شیمیایی بی حرکت در خاک صادق است.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.