آرشیو اردیبهشت ماه 1402

ارائه دهنده انواع بذر، کود، سم و ماشین آلات کشاورزی به همراه مقالات و آموزش چگونگی استفاده از آن ها

هر آنچه که درباره کود نیتروژن بالا باید بدانید

۵ بازديد
نیتروژن یکی از عناصر اصلی گیاهان است. اگرچه نیتروژن در هوا وجود دارد، ولی برای گیاهان مناسب نیست. گیاهان نیتروژن را فقط به صورت نیترات و آمونیوم جذب می کنند. بنابراین، برای تامین نیتروژن مورد نیاز گیاهان، باید از کود استفاده کرد. در میان کودهای موجود، کود شیمیایی NPK به دلیل داشتن عناصر اصلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در این میان کود NPK که درصد نیتروژن بیشتری دارد کود نیتروژن بالا نامیده می شود که ممکن است عناصری مانند آهن، منگنز و ... نیز در ساختار این محصول وجود داشته باشد. خرید کود با نیتروژن بالا برای گیاهان آپارتمانی به بهبود رشد آنها کمک می کند. لازم به ذکر است که نیتروژن نقش مهمی در گیاهان دارد. از جمله وظایف این عنصر در گیاهان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سنتز پروتئین
بهبود کارایی فتوسنتز در گیاهان
یک عنصر مهم در ساختار DNA و RNA
افزایش میزان ترکیبات هیدروکربنی در گیاه
افزایش بازدهی درختان میوه
افزایش طراوت و شادابی گیاهان

کود نیتروژن بالا چه مزایایی دارد؟
پس از استفاده از این کود، اثرات و خواص آن بر روی گیاهان و درختان به وضوح قابل مشاهده خواهد بود. مزایای آن عبارتند از :

1- استفاده‌ از کود نیتروژن بالا مقدار کلروفیل را در درختان بالا می‌برد و در کنار ایجاد شکلی سرسبز و با طراوت به آن‌ها ، عملیات فتوسنتز را هم توسعه می‌دهد و در نتیجه باردهی درختان بیشتر می شود.
2- باعث افزایش ریشه‌ی گیاهان و درختان می‌شود و این مزیت در بهتر شدن جذب عنصرها و مواد مغذی در خاک نقش دارد.
3- کود نیتروژن به خاطر داشتن آمینواسید، در میوه‌‌ها و دانه‌های درختان و گیاهان تولید پروتئین را سرعت می‌دهد.
4- دارای قیمت مناسب و بازدهی بالا است.
5- در مبارزه با آفات و بیماری های درخت‌های میوه نقش موثری دارد.
6- این نوع کود باعث افزایش وزن و میزان دانه‌های محصولات دانه دار می شود.
7- تعداد برگ‌های خشک و پژمرده را در قسمت‌های پایینی درخت و گیاه کاهش می‌دهد.
8- از طریق افزایش اکسیژن باعث زیاد شدن تنفس سلولی خواهد شد.

بهترین زمان مصرف کود نیتروژن بالا
استفاده از کودهای شیمیایی در زمان مناسب روی بازدهی گیاه بسیار موثر است. در صورت عدم توجه به زمان مصرف کود، هم کود به هدر می‌رود و هم احتمال آسیب به درختان میوه افزایش می یابد. بهترین زمان برای استفاده از کود با نیتروژن بالا برای محصولات باغی در مرحله متورم شدن جوانه و زمانی که در حال رشد و تولید مغز در میوه است می باشد. پس از خرید کود با محتوای نیتروژن بالا می توان از آن برای کوددهی زمستانه نیز استفاده کرد. البته کارشناسان کشاورزی استفاده از کودهای نیتروژن بالا را در مرحله پس از برداشت به صورت سمپاشی پاییزه توصیه می کنند.

اگر پس از خرید تصمیم به استفاده از کود نیتروژن بالا برای رفع کمبود نیتروژن در گیاهان جالیزی دارید، بهترین زمان مصرف آن در اولین مرحله آبیاری پس از کاشت، زمانی که ساقه در حال انشعاب است، قبل از گلدهی و پس از اولین میوه ها پیشنهاد می شود. در تابستان گلخانه داران می توانند در طی 1-4 هفته اول پس از کاشت همزمان با آبیاری گیاه از این کود استفاده کنند. البته نوبت دوم کود نیتروژن بالا با توجه به نیاز گیاه انجام خواهد شد

نحوه استفاده از کود نیتروژن بالا
آزمایش خاک برای تعیین مقدار کود با نیتروژن بالا ضروری است.لازم به ذکر است که حدود 50 درصد نیتروژن مورد نیاز درختان میوه باید در اسفند ماه تامین شود. همچنین حدود 25 درصد نیتروژن مورد نیاز گیاهان در اردیبهشت ماه تامین می شود، اما 25 درصد باقیمانده باید همراه با آبیاری و قبل از برداشت میوه در شهریور ماه انجام شود. بهتر است کود نیتروژن مصرفی در مرحله اولیه از نوع اوره باشد زیرا در پایان فصل زمستان و شروع فصل بهار کود اوره بهتر جذب می شود. توصیه می شود در مرحله دوم کوددهی از کود نیتروژن به صورت نیترات اوره استفاده شود زیرا این نوع کود جذب تدریجی دارد بنابراین می تواند سرعت رشد بذرها را تا پایان فصل تضمین کند. همچنین می توانید از کود نیترات آمونیوم استفاده کنید. مزیت استفاده از این کود افزایش تمایز جوانه های گل در سال بعد می باشد. در مرحله سوم استفاده از کود نیتروژن، توصیه می شود گیاه را با کود به صورت نیترات آمونیوم کود دهید، زیرا این کود قبل از ریزش برگ ها کاملا جذب می شود و می توان از آن به عنوان ذخیره نیتروژن برای شروع دوره بعدی استفاده کرد.

نحوه تشخیص بهترین کود ارگانیک برای گیاهان

۱۵ بازديد
درک اهمیت کوددهی در باغ می تواند به بهبود سلامت گیاه کمک کند. حتی اگر خاک شما سالم باشد، باز هم به مقداری کود برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز گیاهان شما نیاز دارد. توجه داشته باشید که کودهای آلی یا همان ارگانیک با کودهای شیمیایی متفاوت هستند.
در واقع تعریف کود آلی به عنوان بهترین کود با در نظر گرفتن شرایط خاک، آب و هوا، نیاز گیاه و زمان مصرف کود صحیح است.

مهم است که بدانید چگونه نوع مناسب کودهای آلی را انتخاب کنید. زیرا باید مطمئن شوید با خرید کود ارگانیک مواد مغذی مورد نیاز گیاهان شما تامین می شود.

6 مرحله برای انتخاب بهترین کود آلی

مرحله 1) مواد مغذی مورد نیاز خاک خود را بشناسید
اولین کاری که برای یافتن بهترین کود آلی باید انجام دهید این است که خاک باغ را آزمایش کنید.
انواع مختلفی از تست ها وجود دارد از جمله آزمایشات مربوط به اندازه گیری میزان فسفر، نیتروژن و pH خاک. این آزمایشات اطلاعاتی در مورد اجزای تشکیل دهنده خاک به شما می دهد.

مرحله 2) نیازهای غذایی گیاهان خود را بشناسید
باید بدانید گیاهان شما برای رشد خوب به چه موادی نیاز دارند.

مرحله 3) انتخاب بهترین نوع کود آلی برای گیاهان خود
کودی را انتخاب کنید که تغذیه گیاه و خاک شما را تامین می کند. انواع مختلفی از کودهای آلی از جمله کود پرندگان و حیوانی وجود دارد که منبع خوبی از میکروارگانیسم ها و نیتروژن هستند. کود استخوانی حاوی مواد معدنی است. برای گیاهان گلدار کود سنگ فسفات مناسب هستند.

مرحله 4) انتخاب کود آلی مناسب
از آنجایی که کودهای ارگانیک زیادی در بازار وجود دارند، بهتر است اطلاعات روی بسته بندی آنها را مطالعه کنید تا از میزان مواد مغذی موجود در آنها اطلاع پیدا کنید. شما باید مواد تشکیل دهنده هر کود و دستورالعمل های آن را بخوانید تا بتوانید بهترین کود آلی را برای گیاه خود انتخاب کنید.

مرحله 5) انتخاب یک کود آلی متناسب با نیاز شما
به اعداد درج شده روی برچسب کودهای آلی توجه کنید. این اعداد به درصد سه عنصر اصلی مختلف در این کود شامل پتاسیم، فسفات و نیتروژن اشاره دارد.

به عنوان مثال، اگر کودی با برچسب 7-13-11 مشاهده کردید، به این معنی است که دارای 7٪ نیتروژن، 13٪ فسفات و 11٪ پتاسیم است.

مرحله 6) مقدار کود مورد نیاز خود را تعیین کنید
اقدام آخر برای انتخاب بهترین کود ارگانیک برای گیاهانتان این است که میزان کود آلی مورد نیاز خود را بررسی کنید. مقدار آن به سلامت خاک و فضایی که در اختیار دارید بستگی دارد.هرچه خاک شما نامتعادل تر باشد، به کود آلی بیشتری نیاز دارید.

انواع کودهای ارگانیک گیاهی
کودهای آلی گیاهی نسبت به سایر کودها زودتر تجزیه می شوند و به افزایش زهکشی و حفظ رطوبت در خاک های ضعیف کمک می کنند. برخی کودهای گیاهی عبارتند از:

کنجاله پنبه دانه، کود کمپوست، گیاهان پوششی حبوبات، کود جلبک دریایی


کود حیوانی یکی از بهترین کودهای آلی است
کودهای حیوانی کودهای آلی محسوب می شوند. فضولات حیوانی، کود پودر استخوان مقدار زیادی نیتروژن به خاک اضافه می کنند. این کودها تاثیر بسیار خوبی روی درختان برگریز دارند. کودهای حیوانی ارگانیک در هفته های اول تاثیر بسیار خوبی برای رشد گیاه دارند.

انواع کودهای حیوانی که از مواد آلی تشکیل شده اند:

کود مایع ماهی، کودهای تولید شده بر اساس شیر، کود مرغی مایع

کودهای آلی بر پایه معدنی
این نوع کودهای آلی یکی از بهترین انواع کودها هستند.کشاورزان معمولا از این نوع کود برای گیاهان حساس به اسیدیته استفاده می کنند. در ادامه شما را با انواع این کودهای معدنی آلی آشنا می کنیم.

کودهای آلی به کودهای حاوی عناصر معدنی مانند کلسیم، مس، کودهای حاوی گوگرد و غیره گفته می شود.

کودهای آلی بر پایه مواد معدنی تولید شده
یکی از مزایای این نوع کودهای آلی قابلیت جذب بالای آنهاست. مانند:

کود گوگرد مایع
کود آهن
کود تیوسولفات پتاسیم
انواع کودهای NPK کامل
کود سیلیکات پتاسیم

انواع کود و مزایا و معایب استفاده از آن

۸ بازديد
کود چیست؟
به هر ماده آلی یا معدنی که به صورت طبیعی یا صنعتی تهیه و برای افزایش حاصلخیزی خاک و رفع نیازهای غذایی گیاهان و افزایش کمیت و کیفیت محصولات به خاک اضافه می شود کود می گویند.

ترکیبات کود
3 ماده اصلی که در ترکیب انواع کود به عنوان درشت مغذی وجود دارد عبارتند از نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم(K).
گوگرد(S)، منیزیم(Mg) و کلسیم(Ca) نیز سه عنصر ماکرو جزئی هستند که در ترکیب برخی از انواع کودها استفاده می شود.
مس، روی، آهن ، منگنز ، مولیبدن و بور نیز ترکیبات دیگری به نام عناصرریز مغذی هستند که سلامت و رشد گیاه و کیفیت محصول را تامین می کنند..
فقدان هر یک از عناصر ضروری تغذیه گیاه یا سایر مواد باعث بروز علائم و نشانه هایی می شود که رشد و تولید محصولات را مختل می کند. با افزودن کود به اشکال مختلف به خاک، این علائم برطرف شده و سلامت و باروری گیاه را تامین می کند.

انواع کود
در یک طبقه بندی بر اساس نحوه تولید و فرآوری کود به دو دسته کود آلی و معدنی یا کودهای شیمیایی تقسیم می شوند.
کود آلی: این دسته از کودها دارای پایه بیولوژیکی و ارگانیک هستند. در این دسته نیتروژن، پتاسیم و فسفر از بقایای پوسیده گیاهان، حیوانات، جلبک دریایی و زغال سنگ و یا از میکروارگانیسم های مفید خاک به دست می آید.تغذیه خاک در یک فرآیند بیولوژیکی با مواد مغذی مانند ویتامین ها و سایر مواد معدنی و مصرف آن توسط ریشه باعث افزایش حاصلخیزی خاک و رشد بهتر گیاه می شود.
کودهای حیوانی و کمپوست به عنوان کودهای آلی طبقه بندی می شوند.
کود معدنی (شیمیایی): نوعی کود صنعتی است. اگر از سه ماده اصلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم و عناصر کمیاب به نسبت متعادل در فرمولاسیون کود شیمیایی استفاده شود به آن کود کامل می گویند. و اگر هر یک از این عناصر به طور مستقل استفاده شود، کود مستقیم نامیده می شود.
کودها معمولاً بر اساس شکل ظاهری به دو دسته جامد یا مایع دسته بندی می شوند. نحوه استفاده از آنها می تواند به صورت محلول پاشی روی برگ ها یا مخلوط کردن و افزودن مستقیم به خاک و یا استفاده از آبیاری باشد.
مزایای استفاده از کودها
1- رفع کمبود تغذیه ای گیاهان،
2- مقاومت و تحمل گیاهان را در برابر آفات نیز افزایش می دهد. در نتیجه مصرف حشره کش ها و سموم دفع آفات کاهش یافته و محصولات سالم تری بدون آفات تولید می شود.
3- نیتروژن موجود در ترکیب کود باعث رشد سریع جوانه ها و افزایش سبزی گیاه و در نتیجه شادابی آنها می شود.
4- پتاسیم دیواره سلولی گیاه را تقویت می کند و در نتیجه مقاومت گیاه را در برابر تنش های محیطی افزایش می دهد و همچنین ظرفیت نگهداری آب ساقه را افزایش می دهد.
5- فسفر باعث ریشه زایی بیشتر و در نتیجه انتقال بهتر و بیشتر مواد غذایی به اندام ها و همچنین تشکیل بذر در گیاهان می شود.
6- در صورت استفاده از کودهای آلی مانند کمپوست و کود حیوانی، ساختار خاک نیز بهبود می‌یابد و حیات میکروارگانیسم‌های مفید خاک تهدید نمی‌شود
7- در مصرف کودهای غیر ارگانیک مواد مغذی سریع تر آزاد شده و دسترسی گیاه به منابع تغذیه سریع خواهد بود. هرچند خطر سوختگی گیاه در صورت مصرف بی رویه وجود دارد اما با مشخص شدن درصد هر یک از عناصر بر روی بسته بندی محصولات و رعایت دستورالعمل دقیق مصرف ، می توان از بروز این احتمال جلوگیری کرد.

معایب استفاده از کود
- آلودگی محیط زیست
- تغییر اکوسیستم منطقه به دلیل آلودگی ناشی از شستشوی آب
- گرمایش جهانی
- نیاز به اندازه گیری دقیق
- تغییر pH خاک و از بین بردن میکروارگانیسم های مفید خاک
- شوری خاک
- در صورت استفاده بیش از حد از کودهای معدنی باعث سوختگی گیاه و از بین رفتن محصول می شود.

اطلاعات ضروری برای خرید بذر سبزیجات و انواع آن

۶ بازديد
سبزیجات یکی از غنی ترین قسمت های هرم غذایی است و به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، ویتامین C، ویتامین B، فیبر و مواد معدنی برای سلامت انسان بسیار مفید هستند. مصرف منظم و طولانی مدت سبزیجات می تواند نقش بسیاری در جلوگیری از رشد سلول های سرطانی داشته باشد. سبزیجات یک مرطوب کننده قوی هستند و می توانند از پیری زودرس و چین و چروک پوست جلوگیری کنند. علاوه بر این،بدن انسان را از بیماری های مختلف مانند فشار خون، دیابت، کلسترول و ... محافظت می کند.
طبق هرم غذایی، بدن هر فرد بالغ روزانه به حدود 200 گرم سبزیجات نیاز دارد. البته این مقدار برای افراد مسن و کودکان کمتر می باشد.

انواع بذر سبزیجات
به دانه های سبزیجات در زبان انگلیسی Vegetable Seeds گفته می شود. تنوع زیادی دارد. این گستره وسیع را می‌توان در قالب‌های زیر دسته‌بندی کرد:

دانه های سبزیجات ریشه ای، از جمله هویج، چغندر
بذر سبزیجات ساقه ای از جمله ریواس، کرفس
سبزیجات برگدار شامل ریحان، جعفری، مرزه
دانه های سبزیجات میوه از جمله خیار، گوجه فرنگی و فلفل
دشت سبز در فروشگاه خود بهترین نوع بذر را عرضه می کند که می توانید بنا به سلیقه و نیاز خود خریداری کنید.برای خرید بذر باکیفیت ایرانی و خارجی به سایت https://dashtesabz-shop.ir/ مراجعه نمایید.

از جمله نکاتی که در هنگام خرید بذر باید به آن توجه کنید. شامل موارد زیر است:

از فروشگاه های معتبر با سابقه فروش بالا خرید کنید.
به اطلاعاتی که روی بسته دانه سبزیجات نوشته شده دقت کنید.
جوانه زنی بذرها را به دقت بررسی کنید.
مطمئن شوید که دانه ها ضد عفونی شده و عاری از هرگونه بیماریهستند.

نحوه کاشت بذر سبزیجات
از جمله الزامات اقلیمی که باید در کاشت بذر سبزیجات مورد توجه قرار گیرد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
بهترین زمان برای کاشت هر نوع بذر
تامین نور مورد نیاز هر نوع بذر
تهیه خاک مناسب برای هر نوع بذر
ریتم مناسب آبیاری برای هر نوع بذر

خرید انواع بذر سبزیجات
انواع بذر قابل فروش در فروشگاه اینترنتی دشت سبز شامل بذر صیفی جات ، بذر سبزیجات ، بذر درختان ، بذر گل ، بذر گیاهان دارویی  و چمن می باشد. برای خرید، روش های خرید اینترنتی و تلفنی متعددی را ارائه کرده ایم تا با راحتترین روش بتوانید بذر سبزی مورد نظر خود را خریداری کنید.
چه زمانی باید بذر سبزیجات را بکاریم؟
بذرها باید 4-6 هفته قبل از آخرین تاریخ یخبندان کاشته شوند.

چند دانه سبزی بکارم؟
به طور کلی در هر چاله باید2-3 بذر کاشته شود. بذرها 100 درصد جوانه زنی ندارند، بنابراین هر بذر کاشته شده جوانه نمی زند. استفاده بیش از حد از چاله ها یا گلدان ها باعث می شود که تعداد مورد نظر گیاه یا بیشتر رشد کند.
.

معرفی کامل‌ترین کود شیمیایی

۱۴ بازديد
هر ماده ای که برای تقویت خاک و افزایش حاصلخیزی آن به منظور تولید محصولات پرمحصول و مرغوب تولید و استفاده شود کود نامیده می شود. به طور کلی هدف از استفاده از کودها تامین سه عنصر فسفر، نیتروژن و پتاسیم است که از عناصر ضروری برای رشد محصول محسوب می شوند. کامل ترین کود شیمیایی کودی است که هر سه عنصر را در ساختار خود داشته باشد و تمام نیازهای غذایی گیاهان را تامین کند و در رشد آن تاثیر مثبت داشته باشد. کودهای شیمیایی برای سبز نگه داشتن چمن و تولید سبزیجات و میوه های فراوان در سراسر جهان بسیار محبوب هستند.

طبقه بندی کودها:
روش های مختلفی برای طبقه بندی کودها وجود دارد که در ادامه بر اساس تعداد مواد و عناصر موجود در آنها تقسیم می کنیم.

کود ناقص:
به کودی گفته می شود که دارای یک یا دو عنصر ضروری برای رشد محصول باشد.

کود کامل:
کودی است که دارای تمام عناصر ضروری برای رشد و کشت محصولات است. به طور کلی کود NPK به دو دسته اصلی کودهای ماکرو و میکرو تقسیم می شوند

کود ماکرو حاوی عناصری است که به شدت برای رشد گیاهان و تولید محصولات آنها استفاده می شود و کود ریز مغذی حاوی عناصری است که کمتر مصرف می شود.یک کود ماکرو کامل باید شامل سه عنصر اصلی زیر باشد تا کود کامل نامیده شود:

نیتروژن:
یکی از عناصر اصلی که درختان برگ و سر سبز خود را مدیون آن هستند نیتروژن است. این عنصر باعث رشد ساقه و برگها می شود و نقش مهمی در تشکیل پروتئین دارد کمبود نیتروژن باعث زرد شدن برگهای پایینی یا کم رنگ شدن آنها می شود 

78 درصد از هوای اطراف ما توسط نیتروژن اشغال شده است، با این حال گیاهان و درختان قادر به استفاده از گاز نیتروژن پراکنده در هوا نیستند، بنابراین، برای تکمیل چرخه رشد، باید نیتروژن مورد نیاز خود را از خاک به طور طبیعی یا با افزودن کود بدست آورند.

فسفر:
تقسیم سلولی در گیاهان، گلدهی و تشکیل میوه به وجود فسفر بستگی دارد و کمبود مقدار کافی این عنصر باعث توقف رشد و گلدهی و ضعیف شدن فزاینده باردهی درختان و کاهش بسیار زیاد برداشت نهایی می شود.

پتاسیم:
گسترش ریشه و مقاومت در برابر شوری و کم آبی به دلیل بهره مندی کافی و به موقع از عنصر پتاسیم در کود کامل است.کمبود پتاسیم باعث ایجاد برگ های زرد-نارنجی می شود.

خرید کامل ترین کود شیمیایی:
روی بسته بندی کودهای کامل سه عدد وجود دارد که میزان و درصد سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم موجود در آنها را نشان می دهد. توصیه می کنیم قبل از خرید کود، نیاز خاک، گیاهان و درختان را اندازه گیری کنید. برخی از گیاهان از کمبود نیتروژن رنج می برند. بنابراین باید کودی تهیه کنید که دارای نیتروژن بیشتری نسبت به فسفر و پتاسم باشد. برای این کار  مشاوران فروشگاه دشت سبز شما را راهنمایی می کنند.

کود کامل یا NPK:
همانطور که از نام این کود مشخص است، کود کامل به کودی اطلاق می‌شود که حاوی عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم به نسبت‌های مختلف باشد و به صورت گرانول در سطح باغ‌ها و مزارع پخش شود. مزیت انتخاب کود کامل برای رفع نیاز گیاهان این است که امکان افزودن آن در تمام مراحل کاشت و برداشت وجود دارد و نیازی به کودهای تک عنصری نیست. در فروشگاه ها و سایت های عرضه کننده کود کامل بر روی بسته بندی این کود نسبت عناصر NPK درج شده است.
کود کامل (NPK) یکی از محبوب ترین کودهای شیمیایی است که در هر شرایطی می توان از آن برای تامین عناصر ضروری برای رشد گیاه استفاده کرد.این کود همانطور که از نامش پیداست دارای عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم به نسبت های مختلف است که معمولاً به صورت دانه ای برای پخش آسان در مزارع و باغات استفاده می شود. اما چرا به آن کود کامل می گویند؟ دلیل این نامگذاری این است که سه عنصر ذکر شده در این کود در هر سه مرحله کاشت، رشد و برداشت مورد نیاز گیاه است و وجود آنها در یک منبع مزیت خاصی است که نیاز به چند کود مختلف را بی نیاز می کند. 



معرفی چند نوع روش استفاده از کودهای شیمیایی:
روش پخش
یکی از روش های سنتی استفاده از کودهای شیمیایی روش پخش سطحی است. در این روش کود قبل از کاشت با دست یا کودپاش در کل مزرعه پخش می شود. این روش اغلب برای محصولاتی استفاده می شود که به صورت متراکم و نه ردیفی کاشته می شوند. در این روش معمولاً برای افزایش تأثیر کودها و یا جلوگیری از هدر رفتن نیتروژن (اوره و دی آمونیوم فسفات) پس از پخش شدن با خاک مخلوط می شوند.


لازم به ذکر است استفاده از کود پخش سطحی توجیه اقتصادی ندارد.

روش استفاده از نوار کراپ
منظور از کود دادن، قرار دادن کود در ناحیه نزدیک ریشه گیاه (ریزوسفر)  است.

روش های استفاده از کودهای شیمیایی در مورد کودهایی که حاوی مواد مغذی غیر دینامیکی هستند مانند کودهای حاوی فسفر و پتاسیم و عناصر کم مصرف باید در زمانی قرار داده شود که گیاهان به این عناصر بیشتر نیاز دارند.در کشاورزی علمی، قرار دادن عمیق باعث افزایش راندمان کودها، کاهش میزان مصرف و در نهایت باعث صرفه اقتصادی کودها می شود.

استفاده از کودهای فسفر (کودهای سوپر فسفاته سه گانه و ساده و ...) به روش نواری مؤثرتر از پخش سطحی است که با توده خاک بیشتر همراه است. همچنین پخش کودهای فسفاته به صورت گرانول (گرانول) به جای پودر، تا حدی از فسفات محافظت می کند و از تبدیل فسفر به ترکیبات کمتر قابل استفاده جلوگیری می کند.

برای دستیابی به عملکرد کشاورزی بالاتر، باید کودهای فسفاته محلول را به صورت دانه ای و نواری یا با مته در زیر بذر درخت ، بذر سبزیجات و ... مصرف کرد.

تأثیر قرارگیری صحیح کود در افزایش عملکرد به دو عامل واکنش گیاهان و برهمکنش کود با خاک بستگی دارد.

روش چالکود و کانالکود 
یکی از روش های استفاده از کودهای شیمیایی برای درختان میوه می باشد. در این روش سوراخ هایی در نزدیکی ریشه درختان حفر می شود و سپس با کودهای آلی و شیمیایی پر می شود. معمولا از این روش زمانی استفاده می شود که برگ درختان ظاهر برگ های آهکی زرد رنگ را نشان دهد.اما محاسن آن بسیار است و کاربرد آن برای هر باغی سودمند خواهد بود.

در جاهایی که خاک قابلیت تثبیت بالایی دارد، مثلاً در خاک های با بافت سنگین، استفاده از روش چالکود نسبت به روش پخش سطحی مؤثرتر است. این افزایش بهره وری به دلیل اختلاط کود با حجم کمتر از خاک است.

این روش در مراحل اولیه رشد گیاه که تراکم ریشه کم است مفید می باشد. در این حالت تماس کم ریشه های رشد نیافته گیاه با افزایش غلظت عناصر غذایی در صورت کاربرد موضعی جبران می شود.

نقطه ضعف این روش در صورت استفاده موضعی از کود، این مسئله است که تنها قسمت کوچکی از ریشه گیاه با آن در تماس است. این امر به ویژه در مورد کودهای شیمیایی بی حرکت در خاک صادق است.