هر آنچه که درباره کود نیتروژن بالا باید بدانید

ارائه دهنده انواع بذر، کود، سم و ماشین آلات کشاورزی به همراه مقالات و آموزش چگونگی استفاده از آن ها

هر آنچه که درباره کود نیتروژن بالا باید بدانید

۵ بازديد
نیتروژن یکی از عناصر اصلی گیاهان است. اگرچه نیتروژن در هوا وجود دارد، ولی برای گیاهان مناسب نیست. گیاهان نیتروژن را فقط به صورت نیترات و آمونیوم جذب می کنند. بنابراین، برای تامین نیتروژن مورد نیاز گیاهان، باید از کود استفاده کرد. در میان کودهای موجود، کود شیمیایی NPK به دلیل داشتن عناصر اصلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در این میان کود NPK که درصد نیتروژن بیشتری دارد کود نیتروژن بالا نامیده می شود که ممکن است عناصری مانند آهن، منگنز و ... نیز در ساختار این محصول وجود داشته باشد. خرید کود با نیتروژن بالا برای گیاهان آپارتمانی به بهبود رشد آنها کمک می کند. لازم به ذکر است که نیتروژن نقش مهمی در گیاهان دارد. از جمله وظایف این عنصر در گیاهان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سنتز پروتئین
بهبود کارایی فتوسنتز در گیاهان
یک عنصر مهم در ساختار DNA و RNA
افزایش میزان ترکیبات هیدروکربنی در گیاه
افزایش بازدهی درختان میوه
افزایش طراوت و شادابی گیاهان

کود نیتروژن بالا چه مزایایی دارد؟
پس از استفاده از این کود، اثرات و خواص آن بر روی گیاهان و درختان به وضوح قابل مشاهده خواهد بود. مزایای آن عبارتند از :

1- استفاده‌ از کود نیتروژن بالا مقدار کلروفیل را در درختان بالا می‌برد و در کنار ایجاد شکلی سرسبز و با طراوت به آن‌ها ، عملیات فتوسنتز را هم توسعه می‌دهد و در نتیجه باردهی درختان بیشتر می شود.
2- باعث افزایش ریشه‌ی گیاهان و درختان می‌شود و این مزیت در بهتر شدن جذب عنصرها و مواد مغذی در خاک نقش دارد.
3- کود نیتروژن به خاطر داشتن آمینواسید، در میوه‌‌ها و دانه‌های درختان و گیاهان تولید پروتئین را سرعت می‌دهد.
4- دارای قیمت مناسب و بازدهی بالا است.
5- در مبارزه با آفات و بیماری های درخت‌های میوه نقش موثری دارد.
6- این نوع کود باعث افزایش وزن و میزان دانه‌های محصولات دانه دار می شود.
7- تعداد برگ‌های خشک و پژمرده را در قسمت‌های پایینی درخت و گیاه کاهش می‌دهد.
8- از طریق افزایش اکسیژن باعث زیاد شدن تنفس سلولی خواهد شد.

بهترین زمان مصرف کود نیتروژن بالا
استفاده از کودهای شیمیایی در زمان مناسب روی بازدهی گیاه بسیار موثر است. در صورت عدم توجه به زمان مصرف کود، هم کود به هدر می‌رود و هم احتمال آسیب به درختان میوه افزایش می یابد. بهترین زمان برای استفاده از کود با نیتروژن بالا برای محصولات باغی در مرحله متورم شدن جوانه و زمانی که در حال رشد و تولید مغز در میوه است می باشد. پس از خرید کود با محتوای نیتروژن بالا می توان از آن برای کوددهی زمستانه نیز استفاده کرد. البته کارشناسان کشاورزی استفاده از کودهای نیتروژن بالا را در مرحله پس از برداشت به صورت سمپاشی پاییزه توصیه می کنند.

اگر پس از خرید تصمیم به استفاده از کود نیتروژن بالا برای رفع کمبود نیتروژن در گیاهان جالیزی دارید، بهترین زمان مصرف آن در اولین مرحله آبیاری پس از کاشت، زمانی که ساقه در حال انشعاب است، قبل از گلدهی و پس از اولین میوه ها پیشنهاد می شود. در تابستان گلخانه داران می توانند در طی 1-4 هفته اول پس از کاشت همزمان با آبیاری گیاه از این کود استفاده کنند. البته نوبت دوم کود نیتروژن بالا با توجه به نیاز گیاه انجام خواهد شد

نحوه استفاده از کود نیتروژن بالا
آزمایش خاک برای تعیین مقدار کود با نیتروژن بالا ضروری است.لازم به ذکر است که حدود 50 درصد نیتروژن مورد نیاز درختان میوه باید در اسفند ماه تامین شود. همچنین حدود 25 درصد نیتروژن مورد نیاز گیاهان در اردیبهشت ماه تامین می شود، اما 25 درصد باقیمانده باید همراه با آبیاری و قبل از برداشت میوه در شهریور ماه انجام شود. بهتر است کود نیتروژن مصرفی در مرحله اولیه از نوع اوره باشد زیرا در پایان فصل زمستان و شروع فصل بهار کود اوره بهتر جذب می شود. توصیه می شود در مرحله دوم کوددهی از کود نیتروژن به صورت نیترات اوره استفاده شود زیرا این نوع کود جذب تدریجی دارد بنابراین می تواند سرعت رشد بذرها را تا پایان فصل تضمین کند. همچنین می توانید از کود نیترات آمونیوم استفاده کنید. مزیت استفاده از این کود افزایش تمایز جوانه های گل در سال بعد می باشد. در مرحله سوم استفاده از کود نیتروژن، توصیه می شود گیاه را با کود به صورت نیترات آمونیوم کود دهید، زیرا این کود قبل از ریزش برگ ها کاملا جذب می شود و می توان از آن به عنوان ذخیره نیتروژن برای شروع دوره بعدی استفاده کرد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.